Sunday, April 20, 2008

KAEDAH PERMOHONAN BELAJAR PERUBATAN SECARA PERSENDIRIAN DI MESIR SECARA

Soalan 1: Bagaimana untuk memohon belajar perubatan secara persendirian di Mesir secara sah?
Jawapan:

Step 1: Anda mestilah mendapatkan dua borang permohonan iaitu BORANG PERMOHONAN DAN PENDAFTARAN PELAJAR PERUBATAN UNIVERSITI DI MESIR dan BORANG SIJIL SOKONGAN LUAR NEGARA (SSLN) daripada pihak Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Step 2: Anda boleh memohon melalui mana-mana yayasan negeri atau badan persendirian asalkan mereka mendaftar di bawah saluran Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia iaitu bermaksud anda mengupah pihak berkenaan untuk memohon nama anda kepada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia bagi belajar di Mesir.


Soalan 2: Bagaimana utk memastikan bahawa pihak tersebut tidak menipu anda bahawa pemohonan anda telah diterima Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia?
Jawapan: Anda mestilah mengisi dua borang yang telah dinyatakan di atas. Kemudian, pastikan anda telah:
  1. Mendapat surat pengesahan anda diterima belajar ke Mesir oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.
  2. Mendapat surat pengesahan untuk belajar ke luar negara oleh KPT (SSLN) Sijil Sokongan Luar Negara.
  3. Surat pengesahan daripada Duta Malaysia di Mesir dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah di Mesir ADALAH TIDAK SAH SAMA SEKALI pada peringkat ini.


Carta Alir Proses Pemohonan Anda

Pemohonan anda mestilah dibuat kepada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Pemohonan anda akan dinilai dan ditapis oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

seterusnya

Jika pemohonan anda memenuhi syarat Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia,

seterusnya

Pemohonan dan Maklumat pelajar yang lulus akan dihantar kepada Kementerian Pengajian Tinggi Mesir untuk mendapat kelulusan dan persetujuan dari pihak KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MESIR.

kemudian,

Pihak Kementerian Pengajian Tinggi Mesir akan menghantar senarai nama yang telah mereka terima kepada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

dan

Pihak Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia akan mengeluarkan surat pengesahan memaklumkan anda telah diterima belajar di Mesir.


Soalan 3: Apa yang akan berlaku jika anda tidak memohon melalui kementerian pengajian tinggi atau tidak mengikut kaedah yang ditetapkan kementerian pengajian tinggi?
Jawapan: Pelajar yang tidak memohon melalui Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia akan;
  1. Tidak mempunyai Sijil Sokongan Luar Negara (SSLN)
  2. Anda tidak akan didaftarkan di Kementerian Pengajian Tinggi Mesir. Akibatnya, anda tidak akan layak untuk ditempatkan di mana-mana universiti awam di Mesir sekiranya anda tidak melepasi piawaian kelayakan yang telah ditetapkan oleh KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MESIR.

Soalan 4: Agensi-agensi (seperti GMN) tak boleh hantar TERUS kepada Kementerian Pengajian Tinggi Mesir ke?
Jawapan: Pihak Kementerian Pengajian Tinggi Mesir telah membuat perjanjian penuh bahawa tidak akan menerima sebarang pelajar Malaysia yang tidak melalui Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Pihak Kementerian Pengajian Tinggi Mesir tidak akan mendaftarkan pelajar yang tidak melalui Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Jika anda tidak berdaftar dengan Kementerian Pengajian Tinggi Mesir, akibatnya:
  1. Anda tidak akan didaftarkan di mana-mana universiti di Mesir.
  2. Surat Pengesahan Pelajar tidak dapat dikeluarkan oleh pihak universiti.
Ini bermakna,
  1. Anda tidak dapat menyambung visa sebagai visa pelajar.
  2. Anda ditahan daripada menduduki peperiksaan.
  3. Dengan kata lain, anda tidak layak untuk belajar di mana-mana universiti di Mesir. Balik Malaysia sajalah...

17 comments:

Unknown said...

Aku sebagai pelajar junior kat Universiti Mansurah ni ok jer bila pegi dgn GMN... Tak de pon kena tahan exam... siap boleh dapat result lagi... VISA pun takde masalah... Jgn la editor nak takut2 kan junior... Kita tengok tahun ni, kalau GMN anta lagi student maknanya Editor dan juak2 nya memang penipu besar...

Unknown said...

Hehe...Penulis blog ni mmg otak dia bangang skit, tak jujur (sebab pakai nama org lain), suka memfitnah, berhasad dengki dan mcm2 lagi... Oi penulis blog... ko tau tak, Duta mmg ada hak nak tempatkan pelajar ke mane2 universiti di mesir utk course perubatan... Kuasa Duta mcm PM la utk rakyat Malaysia kat Mesir... ko tau tak, KPT tu yg takde kuasa aper2... dulu bapak aku nak mohon NOC kat pegawai KPT siap dia org mintak rasuah lg RM 1000.. nama pegawai tu En. Rashdan... Dia dah la contract jer pastu perangai busuk... ko tanya KPT bila dia boleh dapatkan offer letter...? Tanya pada KPT berapa org yg KPT dah hantar tahun lepas... ko kalau tak tau prosedur jgn tulis kat blog ni la mangkuk... Bapak aku dah survey utk pergi Mesir ni setahun sebelum dia daftarkan aku kat GMN... Dia dah call duta, MSD dan KPT. Memang KPT terutama Pn. Rohani tu tak boleh nak dapatkan tempat... Ko dapat maklumat palsu ni dari maner? Ko ingat KPT boleh dapatkan tempat utk pelajar ke Mesir? Sudahla...jgn serlahkan kemandulan akal ko tu... Baru dengar berita yg tak confirm, dah berlagak mcm pandai sgt nak nasihatkan org ajar itu ini... Pegi dah... Ko ni mmg mcm luncaila... Kesian aku dengan ko ni..

nfy said...

Sdr Blogger,

Saya rasa sudah cukup saudara membuat kacau setakat ini berdasarkan komen komen dan maklumat yg kurang tepat yang sdr beri dimasa lalu. Pengiktirafan Manchester-Mansoura program ialah satu chontoh ketara yang sdr tak sepatutnya buat issue kerana fakta boleh diconfirm dahulu.

Proceedure yg sdr cartakan itu OK. Perlaksanaannya bagaimana? Ini procedur untuk pelajar tajaan dari tahun satu. Untuk private student, lain sedikit. Kalau saudara ini saorang yang ikhlas, tanya sendiri kepada Tuan Duta.

Contohnya: Anak saya dapat 11A tahun lalu. Saya pergi KPT bulan Jun. Pegawai kata dia layak ka Mesir tapi sudah lewat . Saya Cuma memerlukan SSLN sahaja kerana ada 3 bulan lagi baru sesi pengajian di Mesir dimulaii. Lagi satu, kelayakan MINIMA yg dikehendaki KPT ialah A2 (tahun 2007) didalam semua sains dan maths, English, BM, Sejarah ( tak pasti). Satu saja subjek kurang dari A2– tak layak! Walhal Uni uni diMesir memerlukan satu gred bawah pada mumtaz (B3 /B4) sahaja didalam sains dan maths.

Cuba saudara renongkan berapa banyak your fellow muslim brothers and muslim sisters from Malaysia yang boleh menepati piawaian KPT ? dan juga sponser mereka (parents) yang berkemampuan. Kebanyakan parents adalah diantara pegawai pegawai kerajaan yang gaji mereka adalah kecil.

Untuk pengetahuan saudara blogger budiman, tiap kemasukan pelajar perubatan di Uni diMesir mesti di tanda tangani oleh Tuan Duta. Mengikut blog tuan, Tuan Duta kita tak mengikut peraturan KPT!!!!!. Tanya Tuan Duta fakta ini mengapa? Salepas bayar yuran, surat kemasukan Universiti dikeluarkan dan anak saya boleh apply visa.

Apabila sasaorang penuntut perubatan yang lulus dari University yang diiktiraf JPA hendak mendaftar untuk housemanship, dia perlu mendapat surat dari MMC. MMC akan memberi surat sokongan jika Uni itu ada didalam pengiktirafannya. Sijil SSLN atau siapa sponsor tak perlu.

Peliknya hendak ke Russia , India tak perlu SSLN tapi ke Mesir kena.

Mari kita selesaikan perkara ini sebagai orang Islam: Saya syorkan saudara blogger ini sembahyang “istikharah” dahulu kalau nak menulis lagi. Lagi satu saya ingin mengesyorkan kepada penuntut penuntut perubatan di Mesir mengadakan solat hajat beramai ramai untuk ketenangan minda blogger ini.

Sebagai saorang parent yang anaknya sedang menuntut di Mesir , saya sangat menghargai usaha Tuan Duta mendapat tempat di Uni Uni untuk pengajian perubatan.



A Concerned Parent

p/s:this parent ask me to convey his comment on this post.thank you

Anonymous said...

A'ah la... penulis blog ni mesti seorang yg dengki kan... saya tertanya2 penulis ni tau tak apa yang dia tulis ni? Hairan saya dibuatnya... belagak seolah2 mcm tau prosedur... tp semua maklumat main cedok dari sumber yang tak berapa pasti... Saudara, kalau nak jadi hero pun, jgnlah murah sgt... kenangla mak ayah kat kampung tu yang suruh saudara datang kat mesir ni untuk belajar bersungguh2.... bukan kerja nak kenakan dan cari kesalahan org lain... Insaflah...

HafizAdam said...

kite rilekkan diri dgn post terbaru: Babi Itu Halal
http://akudarahanakmalaysia.blogspot.com/2008/04/babi-itu-halal.html

HafizAdam said...

"Walhal Uni uni diMesir memerlukan satu gred bawah pada mumtaz (B3 /B4) sahaja didalam sains dan maths."

sape kate mumtaz tuh A2 ke atas?
mumtaz adalah 85% ke atas..
makcik tahu ke markah SPM anak makcik?
pelik..bukan ke gred SPM tiap2 taun turun?
hoho

berkenaan Soalan no4, macam musykil sket.
sebelum nih budak2 private sume datang TANPA ejen jadi dorg takde masalah lg mngenai sijil.
visa pelajar plak, dapat syahadah univ, sume jalan..
ape pun kite tggu..

nasihat peribadi
udah2 le tuh korg kutuk mngutuk dalam komen. mnampakkan akhlak yg tak mulia.

bukan korg je yg bace blog nih, mak bapak budak2 kat mesia pun bace. kalo dorg tgk akhlak budak mesir cmnie, ntah ape dorg pikir.

satu lagi, guna laa saluran yg betul. korg kutuk dalam nih, x jadi pape.

saranan saya, persoalkan fakta yg x tepat. takpun buka satu lagi blog baru mnentang blog nih.

tu baru namenye PROFESSIONAL.

sekian,
saya neutral seperti FT..

akhir kalam, Babi Itu Halal
http://akudarahanakmalaysia.blogspot.com/2008/04/babi-itu-halal.html

Anonymous said...

hoohohoohoh...bdk2 sumer g dok blajau arrr...ceroj pon g dok blajau yerk...ngeh2

p/s: baik kan bdk2 manchester sbb x der apa2kan ko ceroj...even ko lansung x der mntak maap kt kitorang...ngeh2

boomboy said...

kawan aku bapak dia kerja ngan jpa dpt E8 bio n subjek sains lain tp dapat gi indon tajan jpa

boomboy said...

aku rasa penulis blog ni mesti dpt rendah exam sbb tu dia tulis blog ni.baik ko fokus blaja la dari dok buang masa kat blog ni

boomboy said...

sepupu aku yg blaja kat uk graduate univ sheffield umur 22 tahun.kat uk boleh ambik o level awal

Prof. Dr. Muslim said...

aku asihatkan kepade semue jgn terpengaruh ngan blog ni.aku galakkan semua org gi mesir melalui agen sbb kalau tanye org lain yg sebelum ni mereka takde masalah.malah agen memudahkan banyak urusan mereka dan aku yakin mereka akan diiktiraf.kalau mmc tak iktiraf, jgn risau sbb korang boleh kerja di uk.lagipun skrg ni banyak hispital di uk perlukan dokor dan aku jamin semua student yg wat medic kat mesir dapat kerja kat uklagipun kerja kat uk gajinya paling kurang 7 kali ganda lg tinggi dari malaysia.sbab tu ramai pelajar tajaan jpa kat uk tak nak balik malaysia.kalau sesapa nak kerja kat uk boleh la ckp kat aku.aku akan membantu sesama islam.email aku starmus90@yahoo.co.uk

Unknown said...

saya rasa blog ni tak relevan untuk dibaca lagi . jika betul saudara penulis blog ingin membantu sahabat sahabat yg datang melalui ejen dengan tohmahan bahawa mereka ditipu . lebih baiklah dibuat satu forum terbuka , jemput semua agent resmi dan pelajar pelajar . boleh dibuat di ARMA atau jika ARMA tu sempit , kita buat di CICC atau ACC . tentang bab biaya sewa tempat tu kita buat kutipan kilat dari setiap student termasuklah senior dan junior dan dari agent sendiri . kalau senior kata dari awal nak bantu junior , ttg masalah sumbang sorang 5 atau 10 genih tu insyallah tak jadi masalah asalkan permasalahan ini dapat dirungkai dan tidak menjadi perkara yg meleret yg belum jelas kesahihannya .

saya harap statement saya diatas itu tidak terlalu sentimental . hehe .

berani tak saudara penulis untuk tampil menjadi moderator forum . ttg ahli panel , jgn risau , insyallah pasti ada .

yonyooo said...

ah!ikut prosedur konon..
kalau adil sangat knapa ada
kes mcm si boomboy cakap tu..

"kawan aku bapak dia kerja ngan jpa dpt E8 bio n subjek sains lain tp dapat gi indon tajan jpa"

siapa yg adil n x adil ni?

하 니 said...

kenapa mention GMN jugak? ada je ejen lain yg anta ke Mesir kan?
sbb rse nye point kt sini ktorg xle p mesir gune ejen. tp kenapa kne point out GMN & Mansurah?

haish

Huda_Ninol said...

askum ya saudara/ri seislam ku..mari kita muhasabah diri dan berhenti mengeji antara satu sama lain..pada pendapat ana..sudahla2 dimarahi penulis blog ini..wp ana tidak ske baca..tetapi ana ingin emngucapkn ribuan terima kasih kpda penulis blog ini.hal ini kerana..kita kena terima hakikat..masih ada agen d luar sna beroperasi secara haram..jika tidak masakan 65 students tidak dapat masuk ke dewan peperiksaan..myb benar apa yg dperkatakn penulis blg..dia hanya mau mengingatkan kita walaupun cara nya kasar juga sensitif..ana meminta jangn dimarahi sesama kita..ikutlah saluran yg betul.dan berhenti mengeji datuk zainal abidin!ptt apa kebaikannya kita menyebut alhamdulilh..rezeki anak2 malaysia..semelayu..sesama islam..apa yg burukk..subhanallah..mintak dijauhkan dari kita..apapun ana meminta semua berhatila n pandai hidup d muka bmi ini!ahaha..bila ante taw result kamo kurang cemerlang..maka ante tak dpt noc..takpe..dh dpt tmpt(wp tak berdaftar dgn kpt)SKOR MUMTAZ!!SURE OWG PNDG!PERGH!adil lakan..owg 9 a lagi dpndg wp dia tu ulat buku,tak leh ckp,kaki bangku,kaki meja..owg dapat 5 a dipndg slet..budaya kita byk A berjaya la manusia tu.haha!ana minta semua berusaha!!jgn dpt tmpt dn gagalkn diri!!TUNJUK KPT WP KITA NI ADA SUBJEK BWH B3!KITA MSH DAPAT SKOR N JADI DR!manusia demua dlahirkan sma..jadi berushala demi kebaikan!!ps;dari ana..bakal atau tak menjadi dok(angkara noc tu)T.T!!sob sob!!be positif kay!!n ingat ukur baju d bdn sendiri.peace no war..from;ANA NEUTRAL

Cik Kalyfa18 said...

kan dah kena...wahai incik/puan/cik blogger
fitnah itu lebih besar dosanya dari membunuh..peace yo!

Unknown said...

nK tanya about mansoura uni under gmn ? sy betul betul nak tau mcm mana pngalaman di sana .